vrijdag 14 januari 2022

De oude kalender slachten

STOP! Gooi de oude kalender niet weg.... Wij hebben een abonnement op de Novib-kalender en genieten dagelijks van de prachtige foto’s. Ze zijn gedrukt op stevig hoogglanspapier en elk jaar krijgen we een nieuwe. De oude kalender kan ik echt niet zomaar bij het oud papier gooien. Ik werk graag over iets heen als ik creatief werk ga maken. Het is fijn als er al iets is, of dat nou een vlek, een structuur of een plaatje is; het helpt mij over de angst voor dat witte vlak heen. De kalenderbladen nodigden me uit er iets mee te doen. Ik heb ze losgescheurd en van de ringbandgaatjes ontdaan. Het zijn flinke vellen, dus vouw ik ze een keer dubbel en knip ze in twee gelijke delen.
Op glanspapier kun je niet of moeilijk tekenen dus heb ik over de mooie afbeeldingen een dun laagje witte acryl geschraapt met een plasticcard. Dan kan ik er met wat waterverf en stiften of krijt op werken. Het feit dan onder de acryllaag nog iets vaag te zien is maakt het spannend. Ook kun je op sommige plekken de acryl (als ie nog nat is) wat wegkrabben. Dat geeft leuke mogelijkheden.
Met waterverf, stiften en wat plaatjes kan ik er nu mijn eigen verhaal op kwijt.
Als ik alle 12 bladen geknipt en gevouwen heb, heb ik nu een hele stapel van 24 katerntjes die ik t.z.t. kan inbinden. Dat wordt opnieuw een hele tijd plezier hebben van mijn kalender.

3 opmerkingen:

  1. Dag Jenny
    Wat een goed idee, ik heb er hier ook drie liggen! Vouw/knip/snijd jij ze tot A5 formaat?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Florina, ik snij ze soms tot een bruikbaar formaat, maar meestal bewerk ik eerst de hele breedte van de pagina met witte acryl en vouw ze - als ze droog zijn - dubbel. Daarna knip of scheur ik wat ik denk nodig te hebben voor op een journaalpagina bijvoorbeeld. Ook de restscheurstukken zijn heel fijn om te gebruiken. Veel plezier er mee!

      Verwijderen
    2. Dank je wel voor dit inspiratievolte antwoord! Inmiddels is het jaar om en kan ik de kalender 'slachten'. Maar eerst de 12 dagen creatieve inspiratie afronden!
      Groetjes, Florina.

      Verwijderen