zondag 6 juli 2014

Levenskunst / The art of living



 

Waarom een leeg boek meenemen op vakantie?

Mijn leven lang heb ik vakantieverslagen gemaakt. Ik verzamelde briefjes, bonnetjes, folders en plakte ze in een boek met bijschriften over wat we waar en wanneer gedaan hadden en wat voor weer het toen was.

Op een kampeervakantie een aantal jaren geleden daagde mijn zoon me uit om zijn nieuwe tent te tekenen. Ik deed dat en tekende de boom en zijn sandalen (ook nieuw) er bij.  Hij trots en ik verbaasd hoe leuk het was geworden en hoe fijn om te doen. Hij wilde dat ik hem tekende terwijl hij aan het elastiekjumpen was op een grote trampoline. Dat was een grotere uitdaging maar ik slaagde er in (vond ik). Zoonlief vond dat de technische details niet klopten. Teken die gekke toilethokken ook eens, zei mijn man, en tjonge, ze werden eigenlijk best goed! De hele familie kwam nu met ideeën over wat er getekend zou moeten worden in het vakantieboek.

Why take an empty book on a holiday?   

Making a holiday journal was a lifelong habit.  I collected scraps, bills, leaflets  and stuck them in a book with notes of what we’d done and seen and in what weather. 

Some years ago, on a camping vacation, my son dared me to draw his new tent. I  did, adding nearby trees and his new sandals. He was proud and I was surprised how simple it was and how I enjoyed doing it. He then wanted me to draw his trampoline jump, suspended on elastic bands. That was a much greater challenge. I did well I thought, but dear son commented on missing technical details... My husband suggested I’d draw the futuristically looking toiletblocks on the campsite and wow, they turned out better than I’d expected. All the family joined in, coming up with ideas about what else should be drawn in the book.  

            


Er kwam een moment dat we echt alles interessant vonden. Met een  niet-permanente stift en een beetje bister dat ik had meegenomen,  ging ik slippers, zwemvliezen, koelbox en klapstoeltjes te lijf; echt alles wat binnen kijkbereik stond. Veel kleine tekeningetjes samen op een blad zien er altijd leuk uit en de dagelijkse schetsjes deden mijn tekentechniek goed!

There came a moment that we thought everything interesting to draw. With my ‘watersoluble’ pen and some bister (a brownish pigment ink) I had a go at slippers, flippers, coolbox: every object within reach. Many small drawings together on a page always look nice and the daily exercise improved my technique.

Ik ben nooit meer met journaling gestopt na die vakantie. Ik ontdekte het magisch effect van creatief werken in een blanco boekje: het maakt je bewuster van de humor, de poëzie en de schoonheid van alledaagse dingen.  Ik durf mezelf nu zelfs een art-journaler te noemen. Want art staat voor mij voor de grootste vorm van kunst:  levenskunst.

Ontdek het zelf. Beoefen levenskunst in een blanco boek deze zomer. 

I never stopped journaling after that holiday. More and more I discover the magic of doing creative work in little books. It makes us SEE more of  the pleasure, the poetry and the beauty in everyday life. Now I dare call myself an art-journaller. Because the art in art-journaling is the art of living.
Find out for yourself  Fill an empty book with your art of living this summer.

1 opmerking:

  1. ooit komt er een dag dat ik net als jij zo klein durf te werken en me daar de rust voor gun en ondertussen blijft dit mijn inspiratie "voor ooit" ;-)) en nu geniet ik

    BeantwoordenVerwijderen